Friday, October 26, 2012

APA ITU PENYAKIT SLE

Penyakit lupus atau Sistemik Lupus Eritematosus (SLE) adalah penyakit autoimun di mana sistem kekebalan tubuh keliru menyerang jaringan sehat. Hal ini menyebabkan peradangan kronis jangka panjang. Dari segi bahasa, Eritematosus artinya kemerahan, sedangkan sistemik berarti tersebar luas diberbagai organ tubuh, tetapi dalam pembicaraan sehari-hari SLE disebut lupus saja (Philips, 1996; Heru, 2002).
lupus (sistemik lupus eritomasus)
Mengenal Sekilas tentang Penyakit Lupus
Tubuh manusia telah dirancang untuk mekanisme pertahanan (kekebalan/imunitas) dari serangan penyakit dan menjaganya agar tetap sehat. Namun, pada penyakit ini kekebalan tubuh justru menyerang organ tubuh yang sehat.
Penyakit Lupus disinyalir berhubungan dengan sistem imunologi yang berlebihan. Tubuh manusia memiliki antibodi yang berfungsi menyerang sumber penyakit yang hendak memasuki tubuh. Akan tetapi, pada penyakit Lupus ini antibodi yang terbentuk dalam tubuh muncul berlebihan sehingga yang terjadi adalah antibodi tersebut justru menyerang sel-sel organ tubuh yang sehat (autoimunitas) .
Penyakit Lupus ini setidaknya terdiri dari 3 jenis yaitu:
  1. Cutaneus lupus atau seringkali disebut discoid . Penyakit ini hanya menyerang bagian kulit saja. Ditandai dengan gejala-gejala: adanya ruam yang muncul didaerah leher, kulit kepala atau bahkan ruam pada seluruh tubuh, salah satu bagian tubuh dan atau seluruh tubuh berwarna merah sampai bersisik, kadang-kadang sampai gatal dan hampir semua golongan ini akan berubah menjadi sistemik.
  2.  Sistemik lupus yaitu penyakit lupus yang menyerang organ tubuh seperti: persendian, otak/saraf, darah, pembuluh darah, paru-paru, ginjal, jantung, hati dan mata. Penyakit ini adalah tahap penyakit lupus yang sangat berat karena jenis ini menyerang organ-organ vital baik satu dan atau beberapa organ vital lainnya.
  3. Drug Induced Lupus (DIL) yang timbul setelah sering menggunakan obat-obat tertentu. Obat-obat antibiotik seperti golongan sulfa, obat-obat antituberkulosa seperti INH, golongan obat hydralazin untuk hipertensi dan golongan obat prokainamid untuk jantung, namun untuk beberapa tahun terakhir ini obat hydrlazin dan prokainamid sudah jarang sekali dipakai.
Umumnya prevalensi penyakit ini lebih sering terjadi pada wanita dibandingkan pria. Hal ini dapat terjadi pada usia berapapun, tetapi paling sering muncul pada orang  antara usia 10 dan 50, dengan mayoritas penderita berasal dari ras Afrika, Amerika dan Asia daripada ras lain.
Gejala-Gejala Penyakit Lupus (SLE)
Gejala penyakit SLE bervariasi dari orang ke orang. Kebanyakan mengalami nyeri sendi dan bengkak, dan bisa berkembang ke arah arthritis. Sendi yang sering terkena adalah jari, tangan, pergelangan tangan, dan lutut.Selain itu penderita juga mengalami:
  • Ruam kulit – sebuah “kupu-kupu” ruam di pipi dan jembatan hidung mempengaruhi sekitar setengah dari orang dengan SLE. Ruam semakin parah di bawah sinar matahari. Ruam juga dapat meluas.
  • Nyeri dada saat mengambil napas dalam
  • Kelelahan
  • Demam
  • Mengalami ketidaknyamanan, kegelisahan, atau perasaan sakit (malaise)
  • Rambut rontok
  • Luka pada mulut
  • Sensitif terhadap sinar matahari
  • Pembengkakan kelenjar getah bening
Gejala lain tergantung pada apa bagian tubuh yang terkena:
  • Otak dan sistem saraf:  sakit kepala, mati rasa, kesemutan, kejang, masalah penglihatan, perubahan kepribadian
  • Saluran pencernaan: nyeri perut, mual, dan muntah
  • Jantung: ritme jantung abnormal (aritmia)
  • Paru-paru: batuk darah dan kesulitan bernapas
  • Kulit: warna kulit tidak merata, jari-jari yang berubah warna saat dingin (fenomena Raynaud). Sebagian penderita hanya memiliki gejala-gejala kulit. Hal ini disebut lupus discoid.
Sementara itu menurut pedoman diagnosis SLE dari American Rheumatism Association (ARA). Diagnosis lupus adalah berdasarkan adanya 4 dari 11 gejala lupus yang khas, yaitu:
  1. Ruam kupu-kupu pada wajah (pipi dan pangkal hidung)
  2. Ruam pada kulit
  3. Luka pada mulut (biasanya tidak menimbulkan nyeri)
  4. Cairan di sekitar paru-paru, jantung, dan organ lainnya
  5. Artritis (artritis non-erosif yang melibatkan 2 atau beberapa sendi perifer, dimana tulang di sekitar persendian tidak mengalami kerusakan)
  6. Kelainan fungsi ginjal, dimana kadar protein dalam air kemih >0,5 mg/hari atau +++,
  7. Adanya elemen abnormal dalam air kemih yang berasal dari sel darah merah/ putih maupun sel tubulus ginjal
  8. Fotosensitivitas (peka terhadap sinar matahari, menyebabkan pembentukan atau semakin memburuknya ruam kulit)
  9. Kelainan fungsi saraf atau otak (kejang atau psikosa)
  10. Hasil pemeriksaan darah positif untuk antibodi antinuklear
  11. Kelainan imunologis (hasil positif pada tes anti-DNA rantai ganda, tes anti-Sm, tes antibodi antifosfolipid; hasil positif palsu untuk tes sifilis)
  12. Kelainan darah, dimana terjadi anemia hemolitik, penurunan jumlah sel darah putih (lekopenia)

45 comments:

  1. hello,,but if we cannot smell anythings it is this diease???

    ReplyDelete
  2. Ada penghidap SLE yang sudah beransur sembuh. Testimoni sebenar ye. saya cuma harap dapat bantu sesiapa yang punya sakit sama

    http://www.freevitamin.my/2013/09/testimoni-vivix-untuk-pesakit-sle.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak..vivix terbukti berkesan ke..sbb sy ada kwn yg mghidap SLE..tp dia takut mcuba ubat vivix ini..

      Delete
  3. Syue wana; adakah ubat khusus untuk penyakit ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada ubat khusus..tetapu dengan pengambilan vitamin yang sesuai SLE boleh beransur pulih.

      http://sarahbodyfood.blogspot.com/2013/11/testimoni-vivix-sle-lupus-boleh-dirawat.html...

      Maisarah | 012 593 1141.tq.

      Delete
  4. Bagi pnyakit sle ini adakah tipis untuk hidup atau sembuh sepenuhnya

    ReplyDelete
  5. Boleh sembuh, kalau makan purtier, memang ada testimony, makan 8 biji sehari, esok boleh nampak perubahan

    kol 014-6228620

    ReplyDelete
  6. Ronald : purtier tu vitamin ke?barapa harga

    ReplyDelete
  7. SLE ni seperti diketaui adalah kelainan dalam genetik..penggunaan Vivix berupaya memperbaiki kod genetik seterusnya mengurangkan kesan gejala SLE. Bagi pesakit SLE anda perlu terima hakikat ia adalah penyakit seumur hidup. Sebagai contoh jika kita tiada kaki, kita boleh guna kaki palsu untuk membantu meneruskan hidup. Tapi bila kita stop guna kaki palsu, kehidupan kita akan terganggu semula.Begitu juga fungsi supplement untuk pesakit SLE

    ReplyDelete
  8. Sye ada gejala mcm diatas...ruam merah dan kaki brngkak...tpi blm cek darah

    ReplyDelete
    Replies
    1. HERBA DAUN RERAMA...
      Daun ajaib ikhtiar penawar penyakit

      Daun Rerama saya DIJAMIN 100% Asli dan Bergred AA++, Halal, Tanpa Sebarang Pengawet, Pewarna dan Segar dari Ladang

      Mengikut kajian terkini Universiti Putra Malaysia (UPM), daun rerama memiliki ciri-ciri anti-kanser. Selain itu, daun ini juga mempunyai 13 jenis sebatian MISTERI yg blh mengubati pelbagai jenis penyakit,
      antaranya : ⬇

      ▶Semua jenis Kanser
      ▶SLE
      ▶Thyroid
      ▶Leukimia
      ▶Darah tinggi
      ▶Kencing manis
      ▶Kolesterol/Asid Urik
      ▶Gout
      ▶Masalah berkaitan darah
      ▶Stroke
      ▶Senggugut
      ▶Asma
      ▶Migrain
      ▶Resdung
      ▶Demam campak
      ▶TB
      ▶Denggi
      ▶Masalah usus
      ▶Masalah sendi
      ▶HIV
      ▶Angin dlm badan
      ▶Sebagai suppliment

      PERHATIAN :‼

      Daun Rerama tidak sesuai bagi :
      ❌Ibu mengandung.
      ❌Pesakit buah pinggang dialisis.
      ❌Pesakit Asma.

      Harga mengikut kemampuan anda ( Sila PM tepi untuk dapatkan harga anda )

      call / whatapp :019-6124500

      Delete
    2. Bukan kat atas tu ade tulis boleh menyembuhkan penyakit asma ke

      Delete
    3. Bukan kat atas tu ade tulis boleh menyembuhkan penyakit asma ke

      Delete
  9. Boleh sembuh in shaa Allah dengab izin Allah.. kerana ramai dah mencuba dan sekarang sudah sembuh serta boleh menjual set Sle Yang dia makan lagi.. syukur.. sebarang pertanyaan boleh hubungi Saya 013 511 2648

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum...
    adik saya dah lama sakit SLE...saya simpati dan kesian tgk keadaan dia....hrp saya dpt membantu adik saya...tolong doakn adik saya sembuh...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga adik Puteri Ana diberikan kesembuhan & kuat semangat melawan SLE.

      Delete
    2. Saya ade supliment yg dpt menyembuhkan penyakit sle ini..please wassup Lin 014-2395534

      Delete
  11. assalammualaikum...
    adik saya dah lama sakit SLE...saya simpati dan kesian tgk keadaan dia....hrp saya dpt membantu adik saya...tolong doakn adik saya sembuh...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ade supliment yg dpt membantu@mencegah segala penyakit yg ade..dgn 1supliment ini,dpt menyembuhkan segala semua penyakit..bukan ubat tpi supliment. NM supliment ni "optiberry". Boleh Google mengenai kehebatan supliment" optiberry"ni..more info,please wassup Lin 014-2395534.kami boleh dtg kerumah klu nak tau lbih details mengenai supliment ini

      Delete
  12. Assalamualaikum...Anda ada masalah SLE...saya ada cara penyelesainya..whatsapp saya 0176607841...insyaallah saya akan cuba bantu anda

    ReplyDelete
  13. Saya pesakit SLE, telah 18 tahun bersama... kali pertama saya warded adalah pada usia 12 tahun, pelbagai simptom misteri yang doktor juga tidak dapat rungkai puncanya. Kini alhamdulillah, dengan izin dari-Nya hidup dan kesihatan saya berubah dengan sangat baik. Alhamdulillah.

    Benarkah Ada Alternatif Pengambilan Steroid Buat Pesakit SLE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ade supliment yg dpt membantu@mencegah penyakit SLE NI.BOLEH Wassup Lin 014-2395534 for details

      Delete
  14. Semasa arwah saudara saya dikesan menghidap SLE, masa tu tak banyak info mengenai SLE yang keluarga kami tahu.Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ade supliment yg dpt membantu@mencegah mencegah penyakit dri merebak..supliment ni NM nye "optiberry".. Bru bertapak dimalaysia nk masok 2thun,Bru diperkenalkan..tpi kite dh bnyk testimoni psl supliment.. Yg hebatnye,1supliment ni utk semua segala penyakit..keterangan lanjut boleh wassup Lin 014-2395534

      Delete
  15. Sy bru dpt berita drpd ibu sy yg beliau ad penyakit sle nie.. Skrg nie saraf beliau slalu sakit, urat belikat sakit, kepala sakit kat bahagian leher, mata kurang jelas, ad pape tk senaman atau pendapat dan nasihat yg dpt diberikan, sila pm sy 014-516 8617.. Sangat perlukan semangat dan pendapat skrg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari daun teh rerama hijau, daun tu mmg untuk pesakit SLE, sy dah cuba, sgt berkesan

      Delete
    2. Klu xde sakit sle bleh minum ke teh rerame tu?

      Delete
  16. Dalam pengalaman sy merawat adik yg mengidap SLE, penyakit SLE boleh hilang terus dengan mengamalkan minum teh daun rerama hijau selama 33 hari. Penyakit tidak akan datang kembali. Teh rerama hijau sbnrnya khas utk perubatan kanser tahap 4.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Sesiapa tahu atau ada yang boleh mengubat pesakit SLE sila sms atau whatsapp saya...0168356373

    ReplyDelete
  19. Harini,cikgu sy yg menghidap SLE bertahun-tahun lamanya telah pun dijemput Ilahi..sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah..semoga arwah di tempatkan dikalangan orang-orang beriman

    ReplyDelete
  20. yA SAYA DAPATI RAMAI GURU-GURU WANITA MENGALAMI PENYAKIT INI DI SEKOLAH SAYA DAN SAYA TERINGIN BENAR INGIN MENGETAHUI PUNCA-PUNCA KEJADIANNYA DAN CARA-CARA MENGATASINYA .

    ReplyDelete
  21. Sahabat saya juga telah pergi kepada Penciptanya pada 20 Februari 2016 meninggalkan suami & 2 org cahayamata lelaki.. moga akan kekal tenang di sana sahabatku.. harap suaminya yg juga sahabat saya akan tetap tabah bersama anak2... sesungguhnya segala perancanganNya adalah yg terbaik buat kita...
    kami akan terus merinduimu Puspa...
    -9-

    ReplyDelete
  22. Puspa sahabatku,tenaglah kamu disisi Pencipta kita..ku doakan semoga rohmu sentiasa dicucuri RahmatNya..Nasir,semoga kamu tabah dalam mengharungi kehidupan bersama Amzar dam Ariff yang Puspa tinggalkan buat kamu..

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum...boleh ke rambutyang gugur kesan dari sle tumbuh semula?
    Dn siapa yang menghidapi penyakit ini...mohon wasap saya...012-9903163...saya nk tau juga apa simptom yang lain...inshaALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.Masuk grup sle dlm fb.Ada yg kata rambut dia tumbuh semula.

      Delete
    2. Daun rerama hijau 10 uncang, boleh pm saya 0196115199 (nurinsbeauty) untuk dapatkan sekotak teh rerama hijau. pm utk dapatkan less dan free pos.

      Delete
    3. u guys boleh tgok tetimony pesakit SLE yg mengamalkan MRT elken...
      MRT= molecular reform terapi@terapi sel.
      memg ader dlam buku yang untuk sihatkan organ n sistem kita, kita kena renew/aktifkan sel sel kita..
      further information boleh whatsapp 013-9288720

      Delete
    4. https://www.youtube.com/watch?v=WUXfIrVLaDY

      (link testimony)

      Delete
  24. salam...,saya dah lma ada mslh nie tp baru @ tahun dpt tau tu pn slpas ambil smpel buah pggang,mmg nk bkerja pn rsa tggu tmbah@ ore diskeliling x tau x ambil kisah psl kite

    ReplyDelete
  25. HERBA DAUN RERAMA...
    Daun ajaib ikhtiar penawar penyakit

    Daun Rerama saya DIJAMIN 100% Asli dan Bergred AA++, Halal, Tanpa Sebarang Pengawet, Pewarna dan Segar dari Ladang

    Mengikut kajian terkini Universiti Putra Malaysia (UPM), daun rerama memiliki ciri-ciri anti-kanser. Selain itu, daun ini juga mempunyai 13 jenis sebatian MISTERI yg blh mengubati pelbagai jenis penyakit,
    antaranya : ⬇

    ▶Semua jenis Kanser
    ▶SLE
    ▶Thyroid
    ▶Leukimia
    ▶Darah tinggi
    ▶Kencing manis
    ▶Kolesterol/Asid Urik
    ▶Gout
    ▶Masalah berkaitan darah
    ▶Stroke
    ▶Senggugut
    ▶Asma
    ▶Migrain
    ▶Resdung
    ▶Demam campak
    ▶TB
    ▶Denggi
    ▶Masalah usus
    ▶Masalah sendi
    ▶HIV
    ▶Angin dlm badan
    ▶Sebagai suppliment

    PERHATIAN :‼

    Daun Rerama tidak sesuai bagi :
    ❌Ibu mengandung.
    ❌Pesakit buah pinggang dialisis.
    ❌Pesakit Asma.

    Harga mengikut kemampuan anda ( Sila PM tepi untuk dapatkan harga anda )

    call / whatapp :019-6124500

    ReplyDelete
  26. Sy d sah mengidap SLE...sy mkn supplement 4life Transfers
    Alhamdulilah bantu membantu
    Bole hubungi sy 019 2129786

    ReplyDelete
  27. Pada 20 Mac 2017 jam 11:42 mlm, kakak sy telah dijemput ilahi atas penyakit SLE ini juga. Al-fatihah untuk arwah kakak sy Shaziatul Nazeera. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.

    ReplyDelete
  28. Salam sejahtera.. memang info menarik & berguna. Saya ada sedara yang kena penyakit SLE.Kena detect masa hamil pla tu.syukur alhamdulilah, ibu & baby selamat.terima kasih, sila la jemput ke blog saya

    http://journeyans.com/pilihan-selamat-vit-c-bahan-pencerah-kulit/

    ReplyDelete