Friday, April 15, 2011

10 GUNUNG YANG TERTINGGI DIDUNIA

10. Gunung Annapurna – Nepal
Ini adalah puncak  kesepuluh tertinggi di bumi, yang ditemui di Nepal dengan ketinggian 26.545 kaki dan 8.091 meter.

9. Nanga Parbat – Pakistan

Nanga Parbat ialah gunung tertinggi kesembilan bumi yang terletak di Pakistan pada ketinggian 26.758 kaki dan 8.125. Ini adalah salah satu yang berbahaya dan mematikan lapan-thousanders untuk para pendaki dan naik ke sana, adalah risiko diprediksi.
8. Manaslu Mountain – Nepal

Manaslu ialah gunung tertinggi kelapan di dunia, dan terletak di Himal Hima dengan di Nepal Himalaya dengan ketinggian 8.163 m (26.758).
7. Gunung Dhaulagiri – Nepal

Dhaulagiri terletak pada nombor tujuh dalam senarai dari sepuluh gunung tertinggi di dunia, dan terletak di Nepal utara pusat dan sekarang telah menjadi titik poros dari pelawat dan pendaki.tinggi adalah 26.794 kaki, atau 8.167 meter. Hal ini juga disebut Gunung Putih sebagai salah satu daripada lapan thousanders.
6. Cho Oyu Mountain – Nepal / Tibet

Cho Oyu ialah gunung tertinggi keenam di dunia, dan terletak di pergunungan Himalaya di sempadan yang terletak di antara China dan Nepal, gunung ini juga dikenali sebagai “Turquoise Dewi” di Tibet. Ketinggian gunung ini adalah 26.906 dengan kaki atau 8.201 dalam meter.
5. Makalu Mountain – Nepal / Tibet

Makalu Gunung adalah gunung tertinggi kelima di dunia, dengan ketinggian 27.765 kaki, 8.463 meter, memiliki nama rasmi yang berbeza dalam bahasa yang berbeza. Hal ini terletak di sempadan yang menghubungkan Nepal dan China.
4. Lhotse Mountain – Nepal

Lhotse mempunyai dua nama yang berbeza, Lhotse seorang seorang pegawai, di Nepal dan kedua adalah Lhozê dalam bahasa Cina dan merupakan gunung tertinggi keempat di dunia, luar biasa ia dikaitkan dengan Everest dengan Kolonel selatan ini terletak di daerah sempadan yang menghubungkan di antara Tibet (China) dan Khumbu (Nepal). tinggi adalah 8.511 m (27.940 kaki).
3. Gunung Kangchenjunga – Nepal / India

Kangchenjunga adalah gunung ketiga tertinggi di dunia, yang ketinggiannya sekitar 8.586 meter (28.169 kaki). Jika kita cuba mencari tahu arti nama ini Kangchenjunga kompleks, maka tidak menghairankan bahawa makna sangat mirip dengan nama cerita, dan makna diterjemahkan adalah “Lima Harta Salju”, nama ini diberikan kepada gunung ini kerana diberkati dengan lima harta Allah yang emas, perak, permata, biji-bijian dan kitab suci.
2. K2 (Godwin Austen Gunung) – Pakistan

Gunung tertinggi di dunia dan merupakan kedua selepas Gunung Everest, tingginya diukur adalah 8.611 m (28.251 kaki), juga terletak di sempadan seperti Gunung Everest dan menyambung negara-negara dengan satu sama lain contohnya, dalam link up Taxkorgan Tajik County Autonomi Xinjiang, China dan Gilgit, Gilgit-Baltistan di Pakistan. Karena terletak di puncak itulah sebabnya itu adalah risiko untuk mendaki gunung ini dan banyak orang meninggal berusaha begitu. The Climbers terkenal seperti naik ke atasnya, tapi dalam musim sejuk tidak ada yang berani memikirkan mendaki.
1. Gunung Everest – Nepal / Tibet

Everest atau Gunung Everest adalah gunung tertinggi pertama di dunia, juga tahu sebagai Sagarmatha, memiliki nama yang berbeza dalam pelbagai bahasa seperti Chomolungma atau Qomolangma dalam Bahasa Nepal atau, Dalam Tibet gunung ini disebut Zhumulangma dalam bahasa Cina. Gunung ini terletak di rantau Asia dalam rentang Himalaya dan satu sempadan menyambung lokasi ke empat negara, bererti diposisikan pada sempadan yang membuat keterkaitan dengan Sagarmatha Zone, Nepal, dan Tibet, China. Tinggi gunung ini adalah 8.848 (29.029 ft)

3 comments:

  1. hiii,thank you for this but where is malaysia's gunung?hope it will be found here too.please do soon.

    ReplyDelete
  2. i am SITI.can i know where is the pendaki gunung pertama di malaysia..............?????????PLEASE DO IT BECAUSE I NEED TO DO IT IN MY PROJECT!!! >_< HUH

    ReplyDelete