Thursday, April 22, 2010

KALAU DAH BLACK LIST @ MUFLIS BOLEH JADI KAYA KE?

Ada yang bertanya kepada saya, kalau dirinya sudah disenarai hitam ataupun dirinya telah diistiharkan bankrupt, adakah masih punya peluang dan jalan untuk menjadi kaya? Jawapannya sudah tentu BOLEH, berbanding dengan orang biasa, mereka yang telah disenarai hitamkan atau yang telah di istiharkan bankrupt mempunyai 100% lebih peluang untuk menjadi kaya berbanding dengan kebanyakan orang atau orang biasa, kenapa saya kata begitu?
Perlu kita sedari bahawa disenarai hitamkan atau di istiharkan bankrupt hanyalah keadaan atau situasi , seperti yang kita ketahui , keadaan serta situasi sentiasa boleh diubah hanya dengan mengubah perlakuan @ "behavior" kita, manakala miskin pula adalah corak pemikiran , corak pemikiran atau "state of mind" lebih sukar untuk diubah, kita boleh disenarai hitamkan dan diistiharkan bankrupt , dengan perubahan sikap serta pelakuan kita boleh menjadi kaya. Tetapi jika kita mempunyai minda orang miskin, kita tetap akan miskin biarpun kita tidak disenarai hitamkan atau pun tidak bankrupt.
Antara faktor lain kenapa mereka yang disenarai hitamkan atau bankrupt boleh menjadi kaya ialah :-
  • Tidak lagi boleh berhutang (masalah utama yang menjadikan mereka disenaraikan hitamkan atau bankrupt)
  • Tiada pilihan selain dari jadi kaya
  • Tidak boleh suka hati berbelanja , maka tiada pilihan yang ada hanya kumpul harta
  • Telah belajar dari kesilapan lalu
  • Fokus untuk membebaskan diri dari disenarai hitam atau bankrupt
  • Tidak lagi diganggu pihak bank , kini boleh fokus untuk kumpul harta
  • Dan banyak lagi ......
Antara yang saya suka tentang mereka yang telah disenarai hitamkan atau bankrupt ialah mereka tidak mempunyai pilihan lain selain daripada pembelian tunai , ini akan mengelakkan mereka dari berhutang  dan mereka tidak boleh berhutang dengan cara mengikut undang-undang. Fokus menambah harta dapat dilakukan dengan lebih teratur dan lebih fokus. Walaupun begitu semua ini hanya boleh dicapai jika pemikiran mereka yang telah disenaraihitamkan atau bankrupt telah berubah kerana seperti yang saya katakan diawal catitan ini, KAYA atau MISKIN adalah corak pemikiran atau "state of mind". Yang pasti Kalau anda mempunyai pemikiran orang kaya dan lakukan apa yang orang kaya lakukan untuk menjadikan mereka kaya, maka satu hari nanti anda menjadi kaya, manakala jika anda mempunyai pemikiran orang miskin dan terus lakukan apa yang orang miskin lakukan , yang pasti anda akan menjadi miskin dan terus miskin sehingga akhir hayat anda.
Mahu tahu apa yang orang kaya fikirkan dan apa yang mereka lakukan untuk menjadi kaya?

No comments:

Post a Comment